Search This Blog

March 6, 2018

VINKKEJÄ RAUHALLISEMPAAN ARKEEN

dreams2Heippa! Tänään halusin tulla jakamaan teille muutaman hyväksi havaitsemani vinkin siihen, kuinka tehdä arjesta rauhallisempaa ja laskea stressitasoa. Ja koska hyvien yöunien merkitystä ei liiaksi voi korostaa, muutama vinkkini käsittelee myös sitä, kuinka saada unta illalla. (Uniasian kanssa painin itse usein, koska olen niin helposti stressaantuva ihminen, joten I know that feeling when u can't sleep, trust me.)
Postauksen kuvat ovat muuten kollaasista, jonka sommittelin seinälleni. Laitoin siihen saamiani merkityksellisiä ja kauniita kortteja sekä muutamia tilaamiani sisustusvalokuvia, ja kollaasista onkin muodostunut ihana vaaleanpunainen rauhoittava pilvi työtilani ylle.dreams1 Vinkki yksi: Media. Kaikenlainen media on tänäpäivänä pullollaan kaikenlaisia juttuja. Nykyään puhutaan paljon medialukutaidosta, joka on tärkeää, mutta oikeastaan oman itsensä kannalta vielä tärkeämpää, on taito suodattaa mediaa itselleen parhaalla tavalla. Valitse asiat, joista haluat tietoa, mutta jätä valintojesi ulkopuolinen mediasade huomiotta. Illalla kännykkää selatessa on helppo napata stressin, paniikin ja huolenaiheita monista asioista. Tässä kohtaa voisikin miettiä, tarvitseeko somea selata illalla, vai vaihtaisiko iltaselailun vaikkapa lempiaikakausilehden lukemiseen. Näin voi helposti valita asian, josta haluat lukea, ja muita asioita ei pyöri silmien ympärillä turhaan aiheuttaen unettomia öitä.

Vinkki kaksi: Merkityksellisyys. Olen suuri intuitiivisen syömisen kannattaja, mutta olen sittemmin adaptoinut saman ajatusmallin arkipäiviini. Mieti aina, mitä todella päiviltäsi haluat ja toimi sen mukaan. Jos perjantai-iltana väsyttää, eikä sinua huvita lähteä ulos minnekään, älä mene. Kannattaa arjessa kuunnella itseään ja olla uskollinen omille arvoilleen. Yleensä ihmiset, jotka osaavat kuunnella ja aistia omia tuntemuksiaan, ja edetä niiden osoittamaan suuntaan, ovat huomattavasti onnellisempia.

Vinkki kolme: Turhan karsiminen. Luin jokin aika sitten KonMaria, ja tykkäsin ajatuksesta, että kaikki iloa tuottamaton heitetään pois. Mielestäni tässä ajatuksessa kiteytyy armollisuus itseään kohtaan (aivan kaiken ei tarvitse olla tip-top), mutta kuitenkin saa siivoiltuaan huomata, että elämässä pärjää oikeastaan aika pienellä määrällä tavaraa. Oikeastaan on paljon tärkeämpää haalia ihania ihmissuhteita, kuin kaikenlaista tavaraa, jota ei kuitenkaan tule käyttäneeksi.

Vinkki neljä: Oma mindfulness-tekeminen. Varaa joka päivä itsellesi pieni, viidentoista minuutin hetki, jolloin voit tehdä jotain sellaista, jossa ajatukset nollaantuvat. Itse tykkään värittämisestä, mutta tämä voi yhtä hyvin olla myös piirtämistä, mielikuvaharjoitusta tai käsitöitä. Mitä ikinä keksitkin.
dreams3 Vinkki viisi: Huolihetki. Olen kuullut tästä paljon, ja jostain syystä suhtauduin alkuun tähän hieman skeptisesti. Kuitenkin tätä aion itse kokeilla. Huolihetken ideana on se, että "siirrät" huolehtimisen johonkin tiettyyn aikaan päivää, esimerkiksi klo 19 pohdin mieltäni askarruttavia asioita vartin verran. Samalla voi kirjoitella huolenaiheita ylös, tutkistella niitä ja ehkä keksiä ratkaisuja. Luulen, että tämä tapa on varsin tehokas stressin poistaja, koska usein arkiset murheet muokkautuvat suureksi kuormaksi mielessä, vaikka todellisuudessa ne ovat vain ihan tavallisia asioita. Aion nyt kokeilla tätä, ja voinkin tulla kevään kuluessa tänne kertomaan, kuinka kokeiluni etenee.

Vinkki kuusi: Osaa sanoa Ei. Vaikka minulla on meneillään The Year of Yes, en silti aio vastata aivan kaikkeen kyllä. Oman jaksamisen kannalta on varsin relevanttia osata sanoa "Ei" silloin kun ei oikeasti vaan huvita tai ei ehdi tai jaksa. Itse asiassa ei:n sanominen on yllättävän vaikeaa varsinkin miellyttämisen haluisille ihmisille. Saattaa helposti tulla sanoneeksi moneen asiaan kyllä, vaikka todellisuudessa haluaisikin sanoa ei. Minä olen viime aikoina opetellut vastaaman ei enemmän, ja olen huomannut arjen olevan helpompaa, kun ei ole aikatulua, joka pursuaa eri asioita, jotka eivät edes ole niin tärkeitä.

Vinkki seitsemän: Iltarutiinit. Jotta voi optimoida unen tulon, kannattaa tehdä näin; tee joka ilta samat asiat lähes samaan aikaan. Esimerkiksi: syö iltapala klo 20:30, mene suihkuun ja pese hampaat klo 21 ja ole sängyssä klo 21:30. Suihkuta pillow sprayta ja laita uninaamio silmille. Näin aivot ja keho tottuvat rytmiin ja saat todennäköisemmin hyvät yöunet ja olet aamulla energisempi. Toki on täysin okei, ettei esimerkiksi iltapala ole tasan puoli yhdeksän, mutta siis ideana on, että suhteellisen lähellä sitä omaa normaaliaikaa, jotta nukkumaan mennessä pysyy jokin rutiini ja kaava.


Ihanaa ja rennompaa viikkoa teille jokaiselle! Toivottavasti sait jotakin irti tästä postauksesta.💛

Ps. Sanoin Instagramissa kirjoittavani gluteenittomien suklaamuffinssien ohjeen tänne, ja se on tulossa kyllä pian, mutta pienellä viiveellä. :-)

Post a Comment

Kiitos kommentistasi! 💛 Thank you for your comment!