ANNA STRESSILLE PAKIT




Kevät - ehkä parasta ja jännittävintä, mutta kaikkein stressaavinta aikaa vuodesta. Opiskeluasiat ja kevänäytökset sekä hoidettavat työt alkavat kasaantua. Ennen päätöspäivää riittää hommaa ja välillä voi tuntea hukkuvansa konseptien valtavaan paperimereen. Koska kukaan ei halua tuntea asioiden kaatuvan päälleen, niin kuin stressaantuneena, kannattaa pieneen stressiin ottaa avuksi muutamia keinoja.



Arkena helpointa pitää ylimääräinen stressi loitolla on mukava ja rentouttava tekeminen. Itselläni parhaiten toimii liikunta. Lisäksi tykkään värittää, käydä kylvyissä (Lushin pommien kanssa!!) ja katsoa paria tv-sarjaa. Kun tekee joka päivä edes hetken jotain, mistä pitää ja mitä odottaa, on paljon iloisempi fiilis ja unohtaa hetkeksi kaiken muun. Ajatusten nollaaminen on tässä kaiken a ja o.



Myös tietyt ruoka-aineet voivat auttaa vähentämään stressiä ja vahvistamaan kehoa. Foodinin Cashewtahna on ihanan täyteläistä ja pehmeän, vaniljaisen, makuista. Tykkään laittaa sitä paahtoleivän päälle ja pilkkoa sen päälle banaaniviipaleita. Siitä saa helposti terveellisen ja nopean välipalan. Smoothieisiin lisään usein Maca-jauhetta. Maca-jauhe sisältää muun muassa 8 välttämätöntä aminohappoa ja kalsiumia. Maca-jauheen hyödyistä voit lukea täältä. Terveellisellä ruokavaliolla on positiivisia vaikutuksia stressin vähentämiseen!



Ehkä omista kokemuksistani paras vinkki stressin lieventämiseen on, että on fokus oikeisiin asioihin. Kyse on siis priorisoinnista. Keskity ja panosta vain niihin asioihin, jotka ovat oikeasti kaikkein tärkeimpiä ja joista on eniten hyötyä. Elämässä voi tehdä vaikka mitä kivaa, mutta aina (tai useimmiten) aikaa ei riitä kaikelle. Ei siis kannata tuhlata kiireisenä aikaa toissijaisiin asioihin. 
Voi myös miettiä, että onko jostain asiasta enemmän hyötyä kuin haittaa. Kyse voi siis olla ihan mistä tahansa, vaikkapa aikaa vievästä harrastuksesta. Jos olet tällä hetkellä jo valmiiksi todella stressaantunut ja älyttömän kiireinen ja harrastukseen lähtö alkaa tuntua stressaavalle, koska tekemistä on niin paljon, kannattaa miettiä, millaista olisi pitää pieni tauko. En puhu lopettamisesta, koska jos rakastaa jotain asiaa todella paljon, lopettaminen ei tule todennäköisesti kuuloonkaan. Mutta joskus on hyvä pitää pieni tauko, vaikka se tuntuukin aluksi ikävälle, sillä kun saa tärkeimmät asiat hoidetuksi, voi uudelleen ja uudesta näkökulmasta katsoa, voisiko palata takaisin. Vai kenties aloittaa jonkun uuden jutun, joka on vähemmän sitova, mutta ehkä yhtä hauskaa?
Kun uskaltaa kerran ottaa askeleen kehän ulkopuolelle, voi nähdä asioita ihan uusin silmin. Pystyy arvioimaan jotain asiaa vieraan näkökulmasta ja huomaa, kuinka tärkeää jokin asia oikeasti on/oli. Vaikka aikoo jatkaa tauon jälkeen, breikillä voi ymmärtää monia asioita. Kun opiskelukiireissäni jätin baletin noin vuosi sitten ja olin älyttömän surullinen, yksi ystäväni sanoi minulle, ettei sen tarvitse olla hyvästi vaan nähdään taas. En edelleenkään ole lopettanut balettia ja olen ihan satavarma, että jatkan sitä, kun aika on oikea. Sitä paitsi vaikka en juuri balettitreeneissä ole käynyt, olen tutustunut moneen muuhun ihanaan juttuun tällä välin, kuten vaikkapa joogaan ja pilatekseen sekä TFW:hen, joihin olen tykästynyt. En lainkaan siis näin jälkikäteen kadu taukoa, pikemminkin se on virkistänyt ajattelua jollain lailla. Sitä paitsi on älyttömän siistiä astua oman mukavuusalueensa ulkopuolelle, sillä "Life begins at the end of your comfort zone." 
Lyön vetoa, että en olisi uskaltanut tänä vuonna ryhtyä muutamaan juttuun, ellen olisi uskaltanut viime vuonna ottaa niin pientä, mutta lopulta suurempaa kuin arvasinkaan, askelta kehän ulkopuolelle. Sieltä löytyi aika jännittävääkin elämää. ❤️
*viimeinen kuva: We❤️It
*Cashewtahna ja Maca-jauhe: Foodin-verkkokauppa

No comments

Kiitos kommentistasi!