HIUKSET

Hiukset. Ne omat, tärkeät, pidetyt, vihatut, laitetut, likaiset, ohuet, paksut, kiharat, suorat... Aina kun istuu kampaamon tuolille, ja sinulta kysytään: "No mitäs tänään?" Mitä vastaat? "Kuivat pois vaan, ei muuta" vai "Itseasiassa, ajattelin vähän vaihtaa väriä tai leikkausta."
Olen itse kuulunut tuohon "kuivat latvat pois vaan" -sakkiin jo useamman vuoden. Kasvatin pitkiä hiuksia, olin aina ihaillut blondeja, tuuheita, pitkiä alaselkään asti ulottuvia hiuksia. Muutaman vuoden jaksoin kasvattaa, mutta joulun aikoihin jo pidempään mietinnässä ollut long bob -malli alkoi kiinnostaa vielä enemmän. Minulla oli myös värjättyjä vaaleita raitoja, mutta aloin kyllästyä omaan hiusteni väriin. Olin jostain ihmeestä?? (joka on edelleenkin ihme) saanut päähäni kuparin väriset hiukset.
Leikin vielä pitkään ajatuksella kuparin värisistä long bob -hiuksista, kunnes menin varaamaan uutta kampaamoaikaa. Silloin päätin kokeilla jotain uutta, koska olin saanut tarpeeksi ajatuksista "Miltähän se näyttäisi, jos minulla olisi sellaiset hiukset?" tai "Sopisikohan lyhyemmät hiukset minulle?" Olin myös saanut tarpeeksi siitä, että valitin hiuksistani ja niiden tylsyydestä koko ajan.
Kun sitten vihdoin istuin kampaamossa ja katselin hiuksieni lyhenemistä, ei minua kaduttanut lainkaan. Ja koska rakastan edelleen blondeja hiuksia, kampaajani ehdotti blondeja raitoja kuparin sekaan. Sitten laitettiin raitoja. Kun lähdin kampaamosta pois hymyssä suin, tiesin, että olin tehnyt yhden elämäni parhaimmista päätöksistä.
hius2 hius5 hius7 hius3 hius1 hius6 hius8 hius4 Tänään tarkoitukseni oli kertoa, että vaikka kuinka pelkäsin, että kadun hiuksieni lyhentämistä tai/ja värjäämistä kokonaan, niin en kadu.
Jos jotain mallia on jo pitkään pohtinut ja leikittelee ajatuksella "Miltähän se saattaisi näyttää?", ja on lisäksi kyllästynyt omiin hiuksiinsa, kannattaa jutella kampaajalle, ja kokeilla.
Itse tykkään tällä hetkellä hiuksistani enemmän kuin koskaan ja olen supertyytyväinen, että uskalsin tehdä tämän päätöksen. Vaikka kampaamokäynnistä on jo useampi viikko (ja juurikasvuakin voi havaita) oikeanlaiset shampoot ja aurinko ovat tehneet hiuksistani vieläkin paremmat. Aurinko on kyllä ihan paras sävyttäjä ainakin omille hiuksilleni!
Kannattaa olla rohkea ja kokeilla, jos haluaa muutosta. Olen kerran pienempänä lähtenyt kampaajalta itku kurkussa, koska hiukseni olivat ihan pilalla. Mutta ainakin sen jäkeen tiesin, että millaiset hiukset eivät ainakaan sovi minulle (ja vaihdoin myös kampaajaa).
Oma vinkkini on, että ensimmäisenä pitää olla hyvä kampaaja, johon luottaa. Sen jälkeen uskaltaakin miettiä uusia kokeiluja, jos haluaa, koska kampaaja tuntee sinua ja sinun tyyliäsi, ja osaa silloin antaa hyviä näkökulmia ja vinkkejä!

Millaisia unelmia teillä on hiusten suhteen? Millaiset hiukset haluaisit? Entä uskallatko kokeilla helposti uusia tyylejä?

2 comments

Kiitos kommentistasi!