HAPPY BIRTHDAY TO MY BLOG!

Mitä ihmettä? Olen pitänyt tätä blogia pystyssä nyt tasan yhden vuoden. Tästä on tullut mulle rakas harrastus ja sellainen kiva juttu. En oikeastaan osaa kuvailla tätä sen enempää, bloggaus on vaan kasvanut mukaan viikkoihin ja erilaisiin elämän hetkiin.
Mutta nyt teidän äänestämään toivepostaukseen -- aiheena sportti!
sport1 Mulle liikunta on aina ollut iso osa elämäntapaa, ihan pienestä asti. Suurin osa mun harrastuksista on ollut nimenomaan liikuntaharrastuksia ja lisäksi olen liikkunut vapaa-ajalla vielä kavereidenkin kanssa. Tykkäsimme pienenä eniten liikuntaleikeistä, sellaisista, joissa on jännitystä ja täytyy juosta. Lemppareitani olivat kirkkis ja keinupesis. Kävin lähes viikoittain uimahallissa, laskettelin ja hiihdin talvisin. Kesällä lilluin uimahallissa lähes kokonaisia päiviä, ja trampoliini oli myös ihan paras paikka. Rakastin myös juoksulenkkejä, joista tykkään edelleen.
Mitä liikunnasta on minulle 16 vuodessa tullut? Ennen kaikkea se on säilyttänyt merkityksensä elämäntapana, hyvän mielen tuojana ja harrastuksena. Rakastan liikuntaa ja voin hyvin kun liikun. Liikunta on tapa rentoutua, ilmaista tunteita ja haastaa itseään.
sport2 Olen kokeillut jos jonkinlaisia harrastuksia aina jalkapallosta rytmiseen voimisteluun ja tanssiin. Hiljalleen minulle muotoutui se oma juttu: tanssiminen. Olen aina, ihan aina, halunnut osata lentää. Tanssiessa minussa tuntuu kuin liitäisin musiikin mukana. Tuo tunne tulee erityisesti baletissa. Toki myös esimerkiksi nykytanssi on etenkin mielelle rentouttavaa ja hiphop on älyttömän hauskaa. Voguing on minusta coolia, siinä saa leikkiä olevansa Karlie Kloss tai joku. :D
Zumba on sen rantautumisesta asti ollut ihan suosikkejani myös, sillä rakastan lattaribiisejä. Vaikka olisi kuinka huonolla tuulella, niin iloiset biisit ja ohjaajat sekä tanssiminen ovat jotain niin hauskaa, että kaikki ärsyttävät jutut unohtuvat.
Mutta tanssimisesta kaikkein parasta on silti baletti. En osaa selittää rakkautani siihen mitenkään muuten kuin lentämisen tunteella, ja sillä, ettei siinä voi oikeastaan koskaan olla tarpeeksi hyvä. Aina on jotain korjattavaa. Ja juuri se sopii minun luonteelleni juuri niin hyvin. Aina joutuu haastamaan itseään. Ja lisäksi balettimusiikki on mielestäni usein sitä maailman kauneinta. Ja ne puvut ja kärkitossut ja nutturat ja......
sport3    Se mitä olen vuosien varrella huomannut, on, että kannattaa nähdä paljon vaivaa löytääkseen liikunnan alueelta sen oman jutun. Vaikka viime aikoina erittäin suosituksi noussut kuntosali-harrastus on yksi trendikkäimmistä jutuista tällä hetkellä, ei trendien perässä kannata juosta. Jos sinua ei usein huvita/ et jaksa/ ei kiinnosta/ yrität löytää muuta "tekemistä" ,kun pitäisi lähteä liikkumaan johonkin, lopeta. Ei oikeasti kannata roikkua missään ja maksaa mitään maksuja, jos ei oikeasti tykkää jostain. On paljon viisaampaa yrittää silloin etsiä se oma juttu.
Tiedän tämän paremmin kuin hyvin, sillä olen pelannut puoli vuotta jalkapalloa joskus ala-asteella. Minulla tuli pää aina kipeäksi ennen harjoituksia, ja ihmettelin, että miksi. Lopulta ymmärsin syyn olevan "psykologinen" ,kun tajusin, että pelkään palloa. Olen kai aina ollut sen verran neiti-tyyppiä, etten halua mustata silmääni tai juosta pallon perässä ja joutua kampatuksi. Se ei ollut vaan mun juttu. Enkä tarkoita tällä, että jalkapallo on mielestäni pelkkää tuota, mutta se ei ollut vaan mulle, koska pelkäsin niitä palloja.
Kun menin joskus ala-asteella tanssimaan, tajusin heti, että tää on niin mun juttu. Odotin innolla aina seuraavia harkkoja, eikä mulla koskaan tullut mieleenkään skipata harkkoja. Olin löytänyt sen oman jutun.
Jälkeenpäin ajatellen olen ylpeä, että olen uskaltanut kokeilla niin monia lajeja. Tiedän, millaista on pelata futista joukkueessa, miten lyödään sulkapalloa oikein ja miten silkkinauhalla saa tehtyä hienoja spiraaleja. Koordinaatio on kehittynyt noiden kaikkien myötä, ja siitä on ollut hyötyä tanssiessa.
Jos ei ole vielä löytänyt sitä ihan omaa juttua, kannattaa rohkeasti ilomoittautua kesäkursseille, käydä kokeilemassa tai mennä syksyllä katsomaan. Vain kokeilemalla tietää! Ja vaikkei kolahda heti, voi olla, että se juttu on myöhemmin se johon palaa. Mutta kannattaa valita nyt se, joka eniten miellyttää.
Oletteko te harrastaneet jotain pienestä pitäen vai etsittekö sitä omaa juttua? Kommentoikaa teidän harrastuskokemuksia, haluaisin kovasti tietää. Ja olisiko täällä innokkaita lukemaan kesäisistä liikuntavinkeistä? :)


"Harrastus, jonne jaksat joka viikko mennä, jota haluaisit tehdä lisää ja paremmin, jota odotat aina innolla, joka antaa sinulle voimaa ja energiaa, josta tulet iloiseksi ja jossa haaveilet olevasi vielä parempi, on se oikea."

Ja jotta tunnelma ei mene liian vakavaksi, tähän loppuun vielä ei niin onnistuneita otoksia.
sportf4 "Step by step..." sportf5 "Niin anteeksi mitä sanoitkaan, meillä on tässä katos nää kuvaukset nyt kesken?"sportf6 "Joo kiitos, mulle riitti."

Hyvää ekaa lomaviikkoa!

2 comments

  1. Ihanan pirtsakat juoksuhousut!
    Mulla on niin samat tunteet balettia, ja muutenkin tanssia kohtaan! :) Liikunta on kyllä huomattavasti antoisampaa, kun se on itselle mielekästä. Itse kävin joskus muistaakseni noin vuoden ajan kilpauinnissa. Siellä oppi uintitekniikkaa hyvin ja olihan se kieltämättä tosi hyvää liikuntaa. Edes vuoden aikana en kuitenkaan tottunut siihen hyiseen kylmyyteen, joka oli aina tunnin alussa ja ennen altaaseen menoa :D Se itseasiassa oli yksi syy, miksi päätin lopettaa uinnin ja ottaa tilalle lisää tanssitunteja :D

    ReplyDelete
  2. Kiitos, mustakin! :-)
    Niimpä, ja ihan tosi ihanaa, että on harrastus, josta oikeesti pitää, ja jossa ei oo kovia palloja tai palelemista! :-D

    ReplyDelete

Kiitos kommentistasi!